söndag 7 december 2008

Stinker Nätverksmarknadsföring och MLM

Många kritiserar nätverkmarknadsföring från sk. nätverksföretag. Det kan t.ex. vara Tahitian Noni International, Herbalife eller andra.

Men vad är egentligen nätverksmarknadsföring?

Enligt kritiker är det företag som puschar för att medlemmar ska skaffa medlemmar på ett eller annat sätt och sälja varor nedåt i leden.

Men, vilket företag gör inte det? Ta t.ex. ICA - De har ett huvudkontor - och flera affärer (första nivån i kedjan) som i sin tur har kunderna (vi konsumenter). Alltså ett nätverk mellan konsumenterna och huvudkontoret eller...

Nej, jag tycker kritikerna måste tänka om och inse att det INTE går att bedriva någon som helst verksamhet UTAN nätverk - inte ens något liv - nätverk är ju i grund och botten relationer mellan människor. Utan nätverk finns ju inget - total isolering.

Givetvis finn ju OLIKA typer av nätverk. Jobbet är ett, familjen ett annat, vänner ett tredje osv. Men betänk att när man tänker i dessa banor så är det människor.

Så - vad menar jag med detta egentligen.

Bara meddela att vi måste vara kritiska när vi hör hur andra slår ner på nätverksmarknadsföring. Undrar hur kritikerna skulle klara sig utan sina nätverk?

Jag hittade en bok om lögner inom nätverksmarknadsföring som är gratis för dem vill veta hur en del bär sig åt.

Inga kommentarer: