tisdag 17 februari 2009

Vad är MLM? (Nätverksmarknadsföring, relationsmarknadsföring)

I grunden är MLM försäljning av produkter och tjänster via oberoende representanter.
I utbyte mot din personliga rekommendation och försäljningsaktivitet, får du som oberoende säljare, provision på din försäljning.
Den största skillnanden mot klassiska företag eller klassisk försäljning är att du inte har en butik och produkterna marknadsförs inte i media eller i tidningar.

Vidare har du som representant för företaget möjlighet att skaffa dina egna återförsäljare och distributörer som också säljer företagets produkter. Du blir då din återförsäljares återförsäljare - eller som det i MLM-sammanhang kallas för sponsor.
Denna återförsäljare som du har skaffat hamnar då i din “downline“. Som återförsäljare till dessa återförsäljare, (sponsor), får du provision på en del av deras försäljning.

På samma sätt bildar din sponsor, hans sponsor din upline. Din upline, får provision på din försäljning upp till en viss nivå precis som du får provision på den försäljning som din downline gör ner till en viss nivå.

Fördelarna med MLM som affärsmodell

Låga startkostnader.

MLM-företag tillhandahåller produkter eller tjänster. Du behöver inte ha examen, någon speciell utbildning eller bakgrund - du kan starta när du vill från en dag till en annan. Läs vidare i mitt nästa inlägg - kommer inom kort.

Inga kommentarer: